Frågor & Svar | Landlotten

Vanliga frågor & svar

Här har vi samlat de vanligaste frågorna och svarat på dem åt dig. Om du ändå inte hittar svaret på just din fråga är du välkommen att kontakta kundservice.

Vad är Landlotten?

Landlotten är ett svenskt lotteri där du på varje lott har chans att vinna kontantvinster, där högsta vinsten är en miljon kronor. Bygdegårdarnas Riksförbund har tillstånd av Lotteriinspektionen att driva Landlotten.


Hur kan jag prenumerera på Landlotten?

För att teckna en prenumeration på Landlotten klicka här och följ instruktionerna. Du kan också ringa vår kundservice på tel. 08-5800 2200 för att påbörja din prenumeration.


Vad kostar det att prenumerera på Landlotten?

Standardpaketet är 8 st lotter per månad. Totalt kostar lotterna 200 kr plus 15 kr i faktureringsavgift. Väljer du att ha 12 st lotter (300 kr/mån) eller fler, alternativt betalar via Autogiro, slipper du faktureringsavgiften.


Hur betalar jag min lottprenumeration på Landlotten?

Du kan välja mellan att betala dina lotter via Plusgiro, Internetbank eller Autogiro. Tillsammans med lotterna får du förtryckta inbetalningskort i brevlådan varje månad. Senaste betalningsdag är det datum som står på fakturan, normalt sista bankdagen varje månad.


Jag har ansökt om Autogiro. Är jag ansluten? Ska jag betala med det vanliga inbetalningskortet?

Det kan ta upp till tre veckor innan besked om anslutning kommer från banken. Fram till dess att AUTOGIRO står angett på ditt inbetalningskort ska du betala lotterna med bifogat inbetalningskort för att inte missa något utskick.


Vad händer om jag betalar och ni hinner dra beloppet via Autogiro samtidigt?

Om dubbel betalning skett tillfaller en av betalningarna nästa lottutskick.


Vad gör jag om jag missat sista betalningsdag?

Om du har missat sista betalningsdatum, som normalt är den sista bankdagen i varje månad, ring kundservice så försöker vi hjälpa dig.


Jag vill ansöka om Autogiro. Hur gör jag?

För att kunna registrera dig för Autogiro behöver vi en underskriven ansökan från dig. Här kan du läsa mer och ansöka om Autogiro
Du kan också beställa en ansökan genom att kontakta vår kundservice.
Ring oss på vardagar mellan 08.00-18.00 eller skicka ett mejl till kundservice@landlotten.se så hjälper vi dig!


Är Landlottens vinster skattefria?

Ja, alla våra vinster är skattefria.


Vad är maxbeloppet som jag kan hämta ut på min vinstlott, från ett ATG-ombud?

Vinster med ett värde upp till 1 000 kr utbetalas av ATG-ombud mot inlämnande av vinstlotten. Vinster överstigande 1 000 kr utbetalas av Landlotten.


Jag har inte fått min vinst. Hur lång tid tar det innan jag får den?

Följande gäller för vinstlotter som har skickats in till kundservice:

25-kronorsvinster och vinst-ny-lott: Dessa vinstnivåer betalas ut i form av nya lotter. Är du prenumerant kommer lotterna tillsammans med nästa månads lottutskick. Är du inte prenumerant får du lotterna i ett separat brev efter en till fyra veckor.

50- och 100-kronorsvinster: Dessa vinstnivåer betalas ut i form av nya lotter. Är du prenumerant kommer lotterna tillsammans med nästa månads lottutskick. Är du inte prenumerant får du lotterna i ett separat brev efter en till fyra veckor.

Vinster värda 500 kr eller mer: Har du vunnit någon av våra högvinster kontaktar vår vinstavdelning dig. Kontantvinster betalas därefter in på ditt bankkonto.


Jag vill göra ett uppehåll i min lottprenumeration. Går det?

För att göra ett uppehåll kontaktar du vår kundservice.


Jag vill förändra antalet lotter jag får hem per månad. Går det?

I nuläget kan du prenumerera på 8 eller 12 lotter per månad. Vänligen kontakta vår kundservice för en eventuell förändring.


Vem får prenumerera på Landlotten?

Alla som är folkbokförda i Sverige och är över 18 år.


På vilket sätt tar Landlotten spelansvar?

Vi på Landlotten tar spelansvar på stort allvar och har aktivt valt bort spelformer som medför ökad risk för spelberoende. Vi erbjuder dessutom max 12 skraplotter/månad för totalt 300 kr på landlotten.se

Landlotten är kontrollerad och godkänd av Lotteriinspektionen.


Vem ansvarar för att lotteriet går rätt till?

Herman Lindholm från Lotteriinspektionen är kontrollant för Landlotten.


Jag är rädd att jag själv eller någon närstående spelar för mycket. Hur kan jag få hjälp?

Har spelandet fått negativa konsekvenser för din hälsa, ekonomi eller relationer uppmanar vi dig att kontakta Stödlinjen för vidare råd.


Hur gör jag om jag vill framföra klagomål?

Kontakta vår kundservice om du har några klagomål. Om du inte är nöjd med vår hantering av ditt klagomål kan du kontakta Allmänna Reklamationsnämnden (ARN). Allmänna Reklamationsnämnden är en nämnd för alternativ tvistlösning.


Hur avslutar jag min prenumeration på Landlotten?

Vill du säga upp din prenumeration måste du kontakta kundservice

Observera!
• Du måste kontakta kundservice senast på fakturans förfallodag för att inte få hem nästa månads lottutskick.
• Utebliven betalning gäller inte som uppsägning av prenumerationen.


Hur hanterar ni personuppgifter?

Det kan du läsa mer på vår sida om villkor.


Var hittar jag prenumerationsvillkoren?

Det kan du läsa mer på vår sida om villkor.


Använder ni cookies?

Ja, du läsa mer på vår sida om cookies.

Hittar du inte svaret på just din fråga? Välkommen att kontakta kundservice.

Flera miljonchanser

Flera miljonchanser

Kittlande skraplycka med nya miljonchanser hem i brevlådan varje månad.
Pengar till landsbygden

Pengar till landsbygden

Allt ekonomiskt överskott går till Bygdegårdarnas Riksförbund. Alla som köper Landlotten bidrar till en rikare landsbygd.
Vinst på var 4:e lott

Vinst på var 4:e lott

Landlotten är en vinstrik skraplott med vinst på i genomsnitt var fjärde lott.

Spela med hjärtat på rätta stället
– köp landlotten!

Förutom chansen att vinna en miljon, bidrar ditt lottköp till lokal utveckling och en mer levande närmiljö. Allt ekonomiskt överskott går till Bygdegårdarnas Riksförbund.